Alfabet cheerleaderki

Przedstawiamy alfabet pojęć, które warto poznać, chcąc profesjonalnie trenować cheerleading.

źródło: Kocham Cheerleading

ARM MOTIONS

Jest to termin określający ogólnie ruch rąk podczas choreografii, jak i skoków czy stuntów (w tym wypadku flayera). W arm motions nie tylko ważne są ustawienia rąk, ale także dłoni !
Należą do nich ruchy już określone i nazwane, jak i jest dozwolone używanie kombinacji. Pamiętajcie, że nadgarstki muszą być proste, a cała grupa powinna przestrzegać, kiedy "na froncie" jest mały palec dłoni, a kiedy kciuk.

AROUND THE WORLD

Najtrudniejszy chyba skok w cheerleadingu. Łączy w sobie dwa inne skoki toe touch (zwane przez niektórych poziomką) oraz pike. I to właśnie pike jest pierwszą pozycją jaką należy osiągnąć, aby potem płynnie, w powietrzu przejść do pozycji toe touch. Jest bardzo trudny. Istotne są dwie kwestie:
- obie pozycje skoków muszą być wyraźne
- lądowanie ze złączonymi nogami

ARCH

Pozycja ciała, w której plecy są wygięte. Często jest elementem w basket toss (wyrzucie)

AWESOME

Stunt bardzo zbliżony do elevator lub extension. Różnica polega na tym, że bases mają ręce bardzo blisko siebie, tak że stopy Flyer'a są złączone.
W grupach koedukacyjnych często jest on wykonywany w ten sposób, że obie stopy Flyer'a unoszone są na jednej ręce Base'a. W tej konfiguracji nazywa się to Cupie.

BASKET TOSS

Wyrzut w górę flyer'a przez trzy, czasami cztery osoby. Podczas lotu flyer wykonuje różne różne elementy np. przyjmuje pozycję ze skoku toe touch, lub wygina plecy w łuk przed lądowaniem, lub kick, czyli w momencie kiedy jest najwyżej wykonuje wymach jedna nogą.
Nazwa łączy w sobie dwa słowa. Jedno już poniekąd zostało wyjaśnione TOSS czyli wyrzut, rzut, a słowo BASKET, oznaczające koszyk, kosz nawiązuje do charakterystycznego sposoby w jaki Bases (bazy, osoby wyrzucające) trzymają się za ręce.

BOW AND ARROW

Skąd to się wzięła ta nazwa? Otóż ułożenie ciała w tej figurze przypomina właśnie strzałę w łuku. Tym "łukiem" jest prawa strona cheerleaderki (bok oraz jej prawa ręka trzymająca nogę), a "strzałą" jest lewa ręka ułożona równolegle do podłoża a prostopadle do nogi.

DEAD MAN STUNT

Nieliczna akrobacja, zaliczana do stuntów, której ideą nie jest przyjęcie przez flyera konkretnej pozycji.

Dead Man może być wykonywany w dwóch wariantach:
Pierwszy, nazwany czasami w Polsce "deską", polega na tym, że flyer trzymany w pozycji elevator, napina całe ciało i dokładnie w tej samej pozycji (jak stał podczas elevator) opada w tył łapany przez resztę baz (base'ów). Jest to dobry element będący zmianą piramid. Zasadniczo jest też możliwe wykonanie tego z pozycji extension.

Drugi wariant, zwany w Polsce "wahadłem" polega na tym, że zaraz po tym jak flyer został złapany, zostaje od razu wypchnięty, aby ponownie przyjąć stunt elevator. Na poziom extension powrót nie jest możliwy. Dopuszczalne są kolejne wariacje na temat "wahadła", a mianowicie, iż przed elevator stoją również bazy, które złapią flyera, który cały spięty, z rękoma skrzyżowanymi na klatce piersiowej, "leci" w przód. Całość (czyli flyer w tył, przez ponowny elevator w przód oraz powrót do elevator) wykonana płynnie przypomina wahadło.

Podczas "lotu" w przód, ręce flyera skrzyżowane na klatce piersiowej powinny być ułożone dość wysoko, aby zminimalizowały ryzyko kontuzji, polegającej na tym, że przedramiona baz, uderzą w przednią część szyi flyera. Może być to naprawdę niebezpieczne.

DOUBLE FULL DOWN

Dwa, kompletne obroty (twisty) wykonane przez flyera podczas lądowania z basket tossu lub ze stuntu.

Po lekkim deep'ie, flyer składa ręce na klatce piersiowej i rotuje swoje ciało. Poza rotacją wokół własnej osi, musi także obrócić swoje ciało tak, aby nie spadało pionowo w dół, gdyż tak było by bardzo trudno go złapać . Wypychając biodra lekko w przód jego ciało jest nachylone do ziemi pod kątem mniejszym niż 90 stopni.

DIVE ROLL

Dive - czyli nurkowanie, a Roll - to (w tym przypadku) przewrót w przód; łącząc (dość dosłownie tłumacząc) jest to nic innego jak nurkowanie w przewrót w przód. Polega na tym, aby z wyskoku po dość krótkiej fazie "lotu" wejść w przewrót w przód. W naszej dyscyplinie jest t o element tumblingu. Jest to element trudny, gdyż wymaga, przede wszystkim bezbłędnej techniki przewrotu w przód, a także silnych nóg do wybicia się z maty oraz silnych rąk do amortyzacji lądowania.
Jest to jeden z tych elementów, których absolutnie nie należy się uczyć samemu, bez niezbędnej asekuracji.